Als een film in de bioscoop komt, staan acteurs en regisseur in de spotlight. Maar wie zijn al die mensen op de aftiteling, die de film echt maken? Vandaag een nieuw deel uit een serie portretten door Jo Voets, met mini-interviews over leven en werk op de set van In Blue.
Joeri Verspecht – Sound recording
Ook al heeft een geluidsman tegenwoordig beschikking over kleine zendmicrofoontjes, die de acteurs onder hun kleding dragen, toch blijft het geluid uit de ‘boom’ – of ‘perche’ zoals Joeri zegt – het mooist. In Nederland zet een geluidsman meestal zijn assistant achter de mixer en hanteert hij zelf de ‘boom’, in België is het precies andersom. ‘Mijn job is om een zo goed mogelijke geluidsband op te nemen tijdens de draaidagen. Niet alleen een zuivere dialoog maar ook de sfeer van de scène vastleggen met ambiances en geluiden her en der.’
Op de foto?
‘Dit is aan een meertje net buiten Boekarest. Het was er ijskoud, maar we kregen daar een hartverwarmend mooi danstafereel te zien.’
Grootste geluidsuitdaging tijdens de film?
‘Filmen in een vliegtuig. Ook al stond die Boeing stil, technisch was het een heel lastige set om de dialogen van alle acteurs op te nemen met travels* doorheen het hele vliegtuig. Dan krijg ik nadien veel voldoening als het gelukt is.’
Afzien?
‘De moelijkste scène vond ik de scènes van het weeshuis. Buiten filmen met kindjes als het -20 graden koud is.’
Beste herinnering?
‘Het mooiste aan dit soort projecten is voor mij het internationale aspect. Je werkt met mensen met een andere cultuur en je komt op de meest onwaarschijnlijke plaatsen die je anders nooit zou zien of kunnen beleven. Voor deze film stonden we vanaf zonsopgang op het dak van een gebouw met 13 verdiepingen, zicht over heel Boekarest. Een moment dat ik niet zal vergeten.’
*) travelling shots, waarin de camera beweegt over een track. In dit geval ruim twinting meter door een vliegtuig heen.