02V1999 maybe 1 in the morning after a late night screening of `un meurtre parfait' is not the ideal time to find words for existential experiences, but it was during my ride to the cinema that i was seized...this evening it was not an explosion of insight like it was some years ago, when it reached me for the first time. back then i was lying in an empty room with clinicly white walls on the third floor of a deserted hospital. [i anti-squated it for two weeks with a strange mixture of people to work on a play] one afternoon when everybody had gone off to a pub, to the roof or to the bloodstained cellar and the sun amplified the shouting whiteness, i was lying alone on the floor and i tried to write something...a fly bugged me and i killed it...a black stain on the virgin sheet of paper. it happened at the moment that i lay down again and stared at the ceiling...my mind widened and seemed to float...and from heaven the sure realisation that i was eaternal came down...there were not words or an understanding of the vastness, nor something like a vision of the endlessness and the love that is driving it beyond...it was merely a joy that clung to my heart, it unwrapped my lungs and taught me how to breathe freely for the first time. it passed...i was still lying on the cold floor and wrote with capital letters under the remains of the fly `I AM EATERNAL' and i was not a new man...my vanity hadn't left me, for i thought it very literary to write that sort of statements under the corps of a bug, but the realisation of that incomprehensible truth has never left me...it travels with me, vividly chanting or whispering from a pocket. and tonight it touched me when i was speeding down the hill on my bike with my hands loose, the subtle fregrance of a sleeping city flowing up my nostrils. i was thinking about this land and the other countries, the continent, the world and heavens, and again i knew that i am eaternally free...and so the essence of this remains unwritten for this knowledge which surpasses mind, but also heart, has no substance and i cannot capture it in colours of a parable. i was alone on the streets and i found no other words than `thank you...'
07V1999 was planning to leave the big city for a week because the work is back to donkey-speed again, but now they have promised another series of interviews for next week, so i am here still.
deze week was vooral een discussie tussen `het witte schoolbord' [Gerard Stigter=K.Schippers] en een dialoog uit `GOOD WILL HUNTING'. de kleine jongen die voor een aalmoes de bioscoopzaal binnen kan, verslaafd raakt aan de kracht en schoonheid van de beelden en zijn wijsheid ontleent aan die wereld. daar tegenover robin williams op een bank in het park naast matt damon, waar de eerste in de rol van psychiater zijn onvrijwillige client [het wonderkind] ervan wil overtuigen dat hij nooit de diepte van de pijn en het verlies of de vreugde van de liefde kan kennen vanuit dostojevsky of shakespear. ook ik mag de cinema binnen voor een aalmoes en dat heb ik deze week maar eens vier keer gedaan [goede stap in de richting van een verslaving].zo: meurte parfait, di: meurtre a la maison blanche, wo: ranÁon, vr: il faut sauver soldat ryan. zag de laatste twee al eerder. spielberg is hier natuurlijk het sterkste voorbeeld. ik denk iets van de zwartheid te begrijpen, misschien door dat het geweld zo aanhoudend is dat je het lijfelijk ervaart. maar het blijft een leugen, ik kan niet bij een veteraan binnenstappen en zeggen:`kerel hoe ga jij d'r nou mee om?...ja het blijft in je kop zitten hË, ik weet er alles van'. dus vraag ik me af op welk niveau film wel onderwijst of het onze geest uberhaubt kan beinvloeden met een kracht die tot ons handelen doordringt. blijft het alleen een storm van beelden, die in het hoofd met elkaar spelen? een comfortabel geairconditionde pijn en een achterovergezakte rood fluwelen liefde? en zo ja, is dat dan legitiem? mag ik per week acht uur in het donker genieten van een schimmenspel, dat op geen enkele manier verrijkt, behalve misschien door het genot van het moment?
toch heb ik nog veel hoop voor de film, omdat er zoveel goede dingen worden gemaakt. en dan zegt tati [Schippers grote leermeester] `le spectacle est partout' . dat is de kern van het spel voor mij. mijn ogen worden geopend in panavision, ik ga naar buiten, knipper tegen het licht en zie plotseling dat de hele schepping gonst van kleine spektakels [bij mij zijn het krabbels op bonnetjes en enveloppen, ik pak er een: een meisje achterop de brommer bij haar vader, de stoere soldaat, hij scheurt over de laan voor het presidentieel paleis, ze denkt te vallen, grijpt zich stevig vast aan het enorme pistool in holster van haar pa; 's avonds een sprinkhaan, grootte van mijn wijsvinger aan de andere kant van de glazen deur, 'k houdt mijn hoofd dichtbij het glas. een gekko kijkt met rode ogen, sluipt, hapt toe op 3 cm afstand; een zendelinge legt uit dat bij een zuidelijk volk, een meisje uit de court van haar familie wordt geroofd door de broers van haar aanstaande echtgenoot, het huwelijk is vroeger gearrangeerd, maar de dag van de roof blijft geheim; ik eet geimporteerde appelmoes en denk aan mijn oude huisgenoot, die een grote vreugde schept in het eten van appelmoes in combinatie met de meest ongepaste gerechten] ik zie het spektakel overal, het is groots en meeslepend maar als je knippert is het voorbij; dus wil ik het vergroten, perfekt uitlichten in celluloid , zodat de ogen van de mensen geopend worden in technicolor en als ze dan naar buiten schuifelen, moeten ze het zien... `le spectacle est partout'.
08V1999 today is a day of happyness. perhaps travelling is a blessing by the grace of trimmed memory and ignorence; because i left the imperfections of home behind, while all the good memories have stayed with me and here i am with an insufficient knowledge to recognise bad intentions and thus i am happy.
gideon and i visited the little village of our patrons guard this morning. i have no discipline to describe it completely here, but imagine a sandroad leading to a great tree where women are working underneath, chopping up food, brewing beer. at our left men are constructing a tradional round hut, we are introduced to jeans brothers. the whole of the village exists of family and we are introduced to most of them, but it is impossible for us to know their exact relation, because of names like `little mother' [i do not know yet which of the fathers women she is] little brother [who can be brother, cousin, nephew or even a friend of the family] grand brother [brother, uncle or great-uncle]. jeans court is filled with jars of clay. we drink the pumpwater from his best pan. next door his grand-brothers son is lying on the ground with a broken leg. his knee between two great bricks. jean explains that they have no need of the expensive hospital, because there is an expert living in a village nearby. the boy will have to lie down for three weeks and after that some branches will be attached to support his leg for another four weeks. under another great tree, where the men have gathered to drink, i taste my first home-brewn `ram' [beer made of `mil'] from a calebas. jean tells us that they also make a sugared, non-alcoholic version of this drink for the protestants, who are not allowed to drink. he dislikes it very much, but i find this `ranoro' nice. at the end of the village we meet the owner of a riding-school. with tight riding-pants, a ralph lauren poloshirt and a cellular phone, you could call him a yuppy. the prices are relatively extravagant. and when i ask about them after having chatted about health, weather and the usual list of europian acquaintances, he tells me cfa 5000 an hour, jeans face turns another colour [not sure which]. but i will call this man soon. learning to ride for $8 an hour and after that being able to ride along the bush that is not far from the village. YES. returning home i stop at a citroen 2-CV garage that i discovered on the way there. until this day i was sure that i was going to buy a green yamaha 80cc moped to explore the country, but monday morning i will go and have a talk with the patron of our neigbourhoods traffic school. i must get my driving license. faire du cheval et conduire une deux cheval-vapeur...i am a truly blessed man!